חמוציות, או: מסתבר שכן יש קסמים בטבע

חמוציות

חמוציות – סוד הנעורים של הטבע

החמוציות כשמן כן הן, פרי קטן ומתקתק. בשמן הלועזי הן מכונות Cranberries ונחשבות לבנות משפחה של האוכמניות (Bluberries), המתאפיינות בצבעים סגולים כחולים. הן החמוציות והן האוכמניות משתייכות למשפחת פירות היער אשר באופיים הם חמצמצים מתקתקים במידה מסוימת.

קצת היסטוריה

מאין הכל התחיל? סביר להניח שרובכם מכירים את החמוציות בטיולים באירופה. למעשה, החמוציות כל כך מזוהות עם האירופאים והקור החורפי, עד שרבים מאמינים שמקורן ההיסטורי הוא באירופה. הלכה למעשה, החמוציות הכלל התגלו לראשונה בצפון אמריקה.

המתיישבים הראשונים שהגיעו למקום גילו דמיון רב בין החמוציות ובין הצבע המאפיין את העגור והפכו את הפרי לאחד הפירות הפופולאריים ביותר בחג ההודיה. אז מתי החמוציות הגיעו לאירופה? על פי מקורות, נראה כי רק בשנת 1812 הגיעו החמוציות לאירופה שתוך זמן קצר ביותר אימצה אליה את הפרי האהוב ושילבה אותו במגוון מאכלים.

יתרונות החמוציות

אז מה כל הטררם, תשאלו. ובכן, מסתבר שאמנם חמוציות לא מרפאות מחלות קשות בבת אחת, הן לא מהוות תחליף לניתוח כירורגי מהותי ורק במקרים נדירים יכולות להשיב את הנעשה לאחור. מה שהן כן יכולות לעשות זה למנוע מצבים כאלה בעתיד. איך הן עושות את זה?

מונעות נזק חמצוני

לחמוציות יש נוגדי חימצון רבי עוצמה המכונים פרואנטוציאנידינים ופוליפנולים. אלו מגנים על עילות הלב וכלי הדם, המוח ועוד באמצעות נוגדי החמצון הטמונים בהם.

נטרול חיידקים

הידעתם שוויטמינים רבים מכילים בתוכם חמוציות? במקום ליטול אינסוף תחליפי מזון ותוספי מזון, אתם יכולים לקבל אותם היישר מן הטבע. החמוציות החמודות מכילות פרואנטוציאנידינים. אלו מתאפיינים במבנה מיוחד המונע את התפשטותם של חיידקים במערכת העיכול ובמערכת השתן. באופן זה החמוציות מונעות דלקות שונות העלולות להתעורר במערכת העיכול ו/או במערכת השתן. אם יש לכם נטייה לסבול ממערכת עיכול רגישה או דלקות במערכת השתן, מיץ חמוציות יכול להיות פתרון טבעי אמין ובטוח שאינו כולל בתוכו כימיקלים שונים.

ועוד במערכת העיכול

אחוזים ניכרים באוכלוסייה נוטים לסבול מכיבי קיבה (מה שמוכר בתור אולקוס). כיבים אלו נובעים מפעילותו של חיידק ההליקובקטר הפילורי.

התזונה שלנו, למרות שפרספקטיבה זו אינה מקבלת די תשומת לב במסגרת הרפואה הקונבנציונאלית, מושפעת ישירות ממצבנו הנפשי ומהאיזון הכללי של הגוף- נפש שלנו. לחץ ומתח מעלים את הסיכויים לפתח כיבי קיבה וגם מאכלים לא מותאמים לגוף, תזונה לא מאוזנת וכן השפעות של הגיל. שתיית מיץ חמוציות דרך קבע מבטיחה מניעת התרבות החיידקים בקיבה ופיתוח עמידות בפני סכנה להתפשטות החיידק.

לוחמות בכולסטרול

מי עוד לא שמע על חשיבות השמירה על כולסטרול "רע" נמוך? הכירו, החמוציות. החברות הטובות ביותר שלכם בכל הנוגע למלחמה בכולסטרול. איך הן עושות זאת? שאלה מצוינת.

החמוציות מעכבות את חמצון הכולסטרול בדם ובכך שומרות על מצב מאוזן יחסית. מחקרים מראים כי לא רק שהחמוציות מפחיתות כולסטרול מסוג LDL, הן  אף מגבירות את ייצור הכולסטרול מסוג HDL.

פועל יוצא של הפחתת הכולסטרול הוא כמובן ירידה בסיכון להידבק בטרשת עורקים, במחלות לב וכלי דם. והרווח? כולו שלכם.

יתרונות נוספים שיש בצריכת חמוציות כוללים עיכוב פגיעה של תאים סרטניים, מניעת עששת ומחלות חניכיים אחרות ואפילו מניעה בהידבקות בשפעת בחורף.

כמה למה ואיך?

אז השתכנעתם שכדאי לצרוך חמוציות על בסיס קבוע. מה עכשיו? האם כדאי לשתות חמוציות במיץ או לאכול את הפרי ישירות? איך וכמה צריך לצרוך ביום?

מחקרים מראים כי שתיית מיץ חמוציות יכולה להועיל במיוחד במניעת הידבקות בדלקות בדרכי השתן ואף דלקות חוזרות, בשיעור של 40%. מי שנוטה לחטוף דלקות בדרכי השתן יודע שהן תמיד עלולות לחזור. מסיבה זו, רצוי לשתות מיץ חמוציות באופן קבוע.

אם אתם לא אוהדים גדולים של מיץ חמוציות, אתם תמיד יכולים לנסות לצרוך חמוציות היישר מן הטבע, כמו שהן. היום גם תוכלו למצוא חמוציות קפואות ואפילו תוספי מזון המבוססים בעיקר על חמוציות. לבריאות!

מיהם הכותבים של הגשמה?

אתר "הגשמה" מנסה לתת את הטוב ביותר שנמצא בכל תחום אפשרי, החל מכתבות כלליות על עולם העסקים ועד לדרכי ההגשמה העצמית שלנו בכל תחום שהיינו רוצים לנכס לעצמנו. בואו לקחת חלק מהגשמה. 

פוסטים אחרונים

גלילה לראש העמוד