יצירת סקר – איך לעשות זאת נכון?

סקר ביצירה עצמית

עריכת סקר היא אחת השיטות היעילות לאיסוף נתונים איכותיים עבור פרויקט מחקרי כלשהי. עם זאת, סקר שבנוי בצורה גרועה עלול לבלבל את המשתתפים ולהוביל לתשובות לא מדויקות.
כדי להבטיח יצירת סקר שיפיק תגובות מדויקות, יש לקחת בחשבון מספר נקודות עיקריות:

  1. להגדיר את מטרות הסקר
    לפני כתיבת השאלות, אתם צריכים לדעת בדיוק מה אתם רוצים להשיג באמצעות הסקר. רק לאחר שהגדרתם מטרה ברורה, ניתן יהיה לגשת ליצירת סקר עם שאלות שיצודו נתונים רלוונטיים. הגדרת המטרה תעזור גם להסביר למשתתפים את מטרת הסקר שלכם. כאשר המשיבים מבינים את מהות המחקר, רובם ייטו יותר לקחת חלק בסקר, ויענו תשובות ממוקדות יותר. עם זאת, חשוב לנסח את מטרות המחקר באופן שלא ישפיע על תגובות המשתתפים.
  2. לשאול שאלות פשוטות
    חשוב להקפיד על ניסוח נכון של שאלות הסקר, לדוגמה:
  • להשתמש בשפת דיבור יומיומית ולא במילים גבוהות או בשפה מקצועית.
  • לנסח את השאלות בצורה ברורה ולהימנע ממשפטים הכוללים שלילה כפולה.
  • לשאול שאלה אחת ויחידה בכול פעם.
  • להשתמש בשפה ניטרלית.

3. לנסח שאלות שהתשובה עליהן היא קצרה

יצירת סקר הכולל סוגי שאלות שונים יכול לפעמים לאפשר לכם לגלות את מה שאתם רוצים לדעת:

  • שאלות בינאריות – מציעות שתי תשובות מנוגדות, כמו נכון / לא נכון.
  • שאלות מסוג רב-ברירה – מציעות בחירה בתשובה אחת מתוך כמה תשובות אפשריות. כמו: איזה גזע כלבים אהוב עליכם? לברדור / בולדוג / פודל / האסקי / זאב / אחר
  • סולם מדידה (סולם ליקרט) – מציע בחירה מבין מספר היגדים כמו: מאוד לא נכון / לא נכון / לא יודע / נכון / נכון מאוד. סוג זה של שאלות מאפשר לכם ללמוד יותר לעומק על העמדות וההתנהגויות של האנשים ולהשיג נתונים משמעותיים יותר. כשאתם מרכיבים את סולם המדידה חשוב להציע מגוון מאוזן של תגובות אפשריות ולשאוף למספר אי זוגי של תגובות אפשריות, כאשר התגובה האמצעית היא ניטרלית.
  • שאלות פתוחות עליהן המשיבים עונים במילים שלהם.

4. לבנות שאלון קצר

זכרו שהמשתתפים בסקר שלכם מוכנים להשקיע מזמנם ולמלא את השאלון ללא תשלום, לכן חשוב שהתהליך יהיה פשוט וקצר ככול האפשר, לדוגמה:

  • לוודא שכל שאלה בשאלון מתייחסת ישירות למטרות הסקר שלכם.
  • לבקש מידע אישי רק אם הוא רלוונטי למחקר שלכם (כמו גיל, עיסוק, מגדר).
  • להתחיל את הסקר במספר שאלות פשוטות – בינאריות או מסוג רב-ברירה, ואת השאלות המורכבות להשאיר לסוף. באופן זה עד שהמשתתפים יגיעו לשאלות המורכבות יותר הם כבר ירגישו ׳מושקעים׳ בסקר שלכם.
  • אם אתם כוללים בסקר שאלות פתוחות מומלץ להציב אותן באמצע הסקר. בדרך זו תוכלו להבטיח שהמשתתפים כבר יהיו מעורבים לחלוטין אבל עדיין לא יתהו ״כמה עוד נשאר?״.

5. לוודא שהסקר נטול שגיאות וטעויות

כדי ליצור סקר מקצועי ואמין, חשוב לוודא שאין בו שגיאות דקדוק, איות או פיסוק. הקפידו לקרוא אותו שוב ושוב לפני שאתם מפיצים אותו למשתתפים.

מאמר זה נכתב בשיתוך אתר סי.איי  >> https://www.ms-ci.co.il/

מיהם הכותבים של הגשמה?

אתר "הגשמה" מנסה לתת את הטוב ביותר שנמצא בכל תחום אפשרי, החל מכתבות כלליות על עולם העסקים ועד לדרכי ההגשמה העצמית שלנו בכל תחום שהיינו רוצים לנכס לעצמנו. בואו לקחת חלק מהגשמה. 

פוסטים אחרונים

גלילה לראש העמוד