הזמנת שמאי רכוש להכנת תביעת פיצויים

למרות הרצון של כולנו לשאוף קדימה לעבר המטרות האישיות וההצלחה, לפעמים דברים מסוימים יעכבו אותנו, יאטו וגם יצריכו מאיתנו מענה מתאים. כאלו הם נזקי הרכוש, שגורמים לעוול נפשי רב וכמובן מעל לכל גם לאבדן חפצים ופריטים חשובים, חיוניים מאוד לעבודתנו או לשימושנו האישי. במצב כזה, נצטרך להזמין שמאי רכוש על מנת להיערך לתביעת פיצויים שתכסה את הנזק שנגרם בשל אבדן הרכוש.

כל רכוש חשוף לנזקים והשלכות

כשמדובר ברכוש שכולל תכולה של בית או עסק, חפצים, רהיטים, תכשיטים, מכוניות ואפילו בעלי חיים, כמות הנזקים הפוטנציאליים היא אדירה – החל מגניבות וביצוע מעשי שוד וכלה בשריפה או שיטפון שגורמים להרס ונזק כבדים. כך או כך, הרכוש שהושבת, נעלם או יצא מכלל שימוש גורם לנזקים כלכליים רבים, עוגמת נפש ואפילו שינוי דרסטי ברמת החיים או בהרגלי המחייה האישיים והמשפחתיים. 

השלב הראשון: תיעוד עצמאי של הנזק

כל תביעת נזיקין מוגשת לבית משפט השלום או לבית המשפט לתביעות קטנות. לפני שעושים זאת, חשוב לתעד במגוון דרכים שונות את כל הנזק שנגרם, במטרה לאסוף ראיות שיהיה אפשר להציג בבית המשפט. כדי לעשות זאת, נידרש להזמין שמאי רכוש (או שמאי נזקים) שיוכל להעריך את אומדן הנזק בצורה אובייקטיבית ולהפיק דו"ח מתאים, שישמש מאוחר יותר מבחינה משפטית. 

תיעוד הנזקים הוא שלב קריטי מאוד, מכיוון שככל שצוברים יותר עדויות, ראיות ותיעוד, כך התביעה תהיה בעלת סיכויים טובים בהרבה ויהיה גם ניתן לקבל בעבור הנזק פיצוי גבוה מאוד. מיד עם התרחשות הנזק תצטרכו לתעד את הזירה הרלוונטית, לצלם, לכתוב זכרון דברים, לקבל עדות מאנשים שאולי היו במקום בזמן ההתרחשות ועוד. דרכי התיעוד הללו יתאימו לכל סוגי הנזקים האפשריים כמו אש, מים, פריצה ועוד. 

השלב השני: הזמנת שמאי רכוש

הזמנת שמאי רכוש תסייע לכם לאמוד ולהעריך את היקף הנזק (או הנזקים) בצורה המקצועית והאובייקטיבית ביותר. סיבת האובייקטיביות היא זו שבגללה לא מומלץ להסתמך כלל על השמאי מטעם חברת הביטוח. בעל המקצוע הפרטי לא שותף לאינטרסים של אף אחד מהצדדים ולכן לא קיים חשד להטיה בהערכותיו לטובת אחד מהם. את אותו הדו"ח שהשמאי מפיק, יש להגיש לאחר מכן לבית המשפט ולהמחיש באמצעותו את הנזקים. הזמנת השמאי חייבת להיות מהירה ויעילה, על מנת שתתבצע הערכה מדויקת ככל האפשר למועד הנזק ושלא יעבור זמן כך שממצאי הנזק והראיות אליו ייעלמו באופן טבעי או יזום. כמובן שהערכה בלתי מדויקת גם מפחיתה מאוד מסיכויי התביעה וקבלת הפיצויים. 

השלב השלישי: הגשת התביעה

מרבית התביעות יוגשו לחברת הביטוח של הגורם שהיה אחראי לנזק, כאשר אם מדובר באדם שעומד מאחורי הנזק ואין לו ביטוח מתאים, יש להגיש נגדו תביעה באופן פרטי. אם הנזק נוצר כתוצאה מגרמי שמיים, שמכונה פעמים רבות כ"כוח עליון", יש לתבוע באופן אישי את חברת הביטוח שבה התקיימה פוליסת ביטוח התכולה או ביטוח רכוש. אפשרות זו רלוונטית גם למצבים שבהם הגורם לנזק איננו ידוע, או שלא ניתן לתבוע אותו מסיבות טבעיות (למשל, כאשר להקת תנים תוקפת באישון לילה את לול התרנגולות ומחסלת את רוב הפריטים החיים בו). 

השלב הרביעי: הוכחת נזק

בבית המשפט עצמו יהיה צורך להוכיח קשר סיבתי בין הגורם ליצירת הנזק ולספק ראיות מנומקות ומוצקות לעוצמת הנזק וההיקף האמיתי שלו, כאשר לעניין האחרון נועדה חוות דעתו של שמאי רכוש מקצועי. בית המשפט הוא זה שיחליט על האחראי לנזק ועל גובה הפיצויים שישולמו עבורו. כדי לזכות בתביעות אלו, הרבה פעמים מספיק לשכנע את בית המשפט במחצית הטיעונים (כלומר שהטיעונים נכונים ומדויקים בשיעור של 51% ומעלה) כדי שהתביעה תתקבל במלאה. שימו לב שישנם מקרים שבהם בית המשפט מטיל חלק מהאחריות גם על התובע עצמו, מה שמפחית מגובה הפיצויים שיתקבל. 

מיהם הכותבים של הגשמה?

אתר "הגשמה" מנסה לתת את הטוב ביותר שנמצא בכל תחום אפשרי, החל מכתבות כלליות על עולם העסקים ועד לדרכי ההגשמה העצמית שלנו בכל תחום שהיינו רוצים לנכס לעצמנו. בואו לקחת חלק מהגשמה. 

פוסטים אחרונים

גלילה לראש העמוד