הפרפר חוצה את הכביש – על שירה ויחסי אנוש

הפרפר חוצה את הכביש הוא מקבץ שירים עתיק מהשפה הפינית, המציג בתוכו שירים המדברים על יחסי אנוש, אהבה, אבל, ויחסים בין האדם לעולמות החי והצומח. זהו קובץ שירים עתיק מבית הסופרת הפינית אווה קילפי, המעשירה את עולם השירה ביחסים עם קרובים ואהובים תוך כדי התמודדות עם החיים עצמם.

יחסי אנוש בפינלנד

שירים אלו שנוצרו על ידי המשוררת הפינית המוכשרת אווה קילפי, מביאים לידיעתנו את זווית מבטה המיוחדת, בשלל נושאים שונים הכוללים את מלחמת העולם השנייה, יחסים עם אנשים אהובים וקרובים, והתמודדות עם יתמות, בדידות ואבל.

אלו נושאים מציאותיים חשובים אותם אנו חיים בחיי היום יום שלנו, הבאים לידי ביטוי בשירים של אווה. אווה קילפי נחשבת לאחת מהמשוררות הפיניות המפורסמות והחשובות ביותר בימינו. הגרסה העברית יצאה לאור בשנת 2006 ומביאה לתודעה את השירה הפינית בישראל.

השירים מתמקדים בעיקר בכלים של יחסי אנוש. כלים אלו מוצגים כדרכי התמודדות עם קשיים בחיים, כמו הקושי עם בדידות, התמודדות עם אבל, ויחסים בין-חברתיים. מקבץ שירים זה אף מתמקד בעניינים פוליטיים ובענייני הסביבה.

הפרפר חוצה את הכביש הוא מטאפורה מושלמת לרגשות האנושיים ומערכות יחסים בין אנשים ובין אנשים ודברים חיים אחרים כמו עולם החי והצומח. זהו דימוי מושלם לחיים בסקנדינביה וספציפית לחייה של הסופרת אווה קילפי בפינלנד הקרה.

מדינת פינלנד ידועה כמדינה עם מזג אוויר קר הנוטה להשפיע על רגשות התושבים ובעיקר תורם לתחושת דיכאון ובדידות מסוימת. השירים מציגים חוויה הדדית יחד עם סיפוריה האישיים של הסופרת וכלים להתמודדות עם רגשות שונים.

הפרפר חוצה את הכביש

אווה קילפי נוטה להביע את רגשותיה דרך השירה שלה. מקבץ השירים "הפרפר חוצה את הכביש" בא להנגיש דרכי התמודדות עם המציאות המרה ובעיקר בתחום האהבה ויחסי אנוש בתחומים שונים.

שירים אלו נוגעים בתחומים רגישים רבים ובעיקר ברגשות העמוקים ביותר של האדם. אפילו השם שלו הוא מטאפורי – הפרפר מייצג יישות צבעונית ואופטימית החוצה את הכביש האפור. באמצע כל הרגשות והסיטואציות השליליות, ניתן לראות אור בקצה המנהרה. זוהי מטאפורה להתמודדות עם המציאות.

בנוסף, אווה מתארת את ההתמודדות שלה בעצמה עם הקשיים בחיים, ובמיוחד ביחסים בין האדם לעולם החי, הצומח, יחסיה עם אנשים אהובים קרובים, התמודדות עם בדידות וגעגועים למקום ממנו נעקרה כילדה במהלך מלחמת העולם השנייה.

מקבץ שירים זה אף מתאר את קשיי הסביבה והאקולוגיה, ונותן דגש לעולם החי והצומח הכה חשוב לעולמנו. האדם לא תמיד מעריך את העולמות הללו ולכן הפרפר חוצה את הכביש הוא דוגמה מובהקת להתמודדות עם עולמות אלו, להבין אותם ואת מערכת היחסים בין האדם לצומח והחי כאחד.

מקבץ שירים זה הוא אחד החשובים ביותר בדורנו, ומייצג את הכלי החשוב ביותר ביחסי אנוש – התמודדות. כל יום אנו נוטים להתמודד עם משהו אחר וזה מה שהופך אותנו לאנושיים. בזה בדיוק השירים מתמקדים ולכן התרגום העברי הוא כה חשוב על מנת להעלות את המודעות לשירה פינית בישראל. הפרפר חוצה את הכביש פורס בפנינו מגוון רחב של רגשות אנושיים ישירות מליבה של אחת הסופרות המרתקות ביותר באירופה.

מיהם הכותבים של הגשמה?

אתר "הגשמה" מנסה לתת את הטוב ביותר שנמצא בכל תחום אפשרי, החל מכתבות כלליות על עולם העסקים ועד לדרכי ההגשמה העצמית שלנו בכל תחום שהיינו רוצים לנכס לעצמנו. בואו לקחת חלק מהגשמה. 

פוסטים אחרונים

גלילה לראש העמוד