5 דגשים שיש לתת לכותב לפני תחילת כתיבת סיפור חיים לבן המשפחה

כתיבת סיפור חיים

לא מעט אנשים בוחרים לפנות לכותבים חיצוניים בשביל שיכתבו את סיפור חייהם של בני משפחתם. לעיתים הם עושים זאת כשהם עוד בחיים, ברוב המקרים הם מעדיפים לעשות זאת לאחר מותם על מנת לתעד את סיפור חייהם למען הדורות הבאים.


באופן טבעי, לרוב זה נעשה כשמדובר על בן משפחה מבוגר שסיפור חייו הוא מעניין, מלא בסיפורים ייחודים, בין אם מדובר על דברים אישיים, פרטיים, ובין אם מדובר על דברים השזורים בתולדות הסיפור היהודי, הציוני, הלאומי ואפילו סיפור של יישוב או קהילה מסוימת.


כשפונים אל כותב חיצוני, המטרה היא שהוא יספק סיפור חיים מפורט וכתוב היטב. לשם כך, חשוב מאוד להבליט בפניו דגשים מסוימים שיכולים לעזור לו בכתיבת הסיפור ויכולים לספק למשפחה ולכל מי שאמור לקרוא אותו, סיפור מדויק, אמין ומפורט. חלק מהדגשים בוודאי גם יתעסקו בשאלה, במה מותר לגעת ובמה אסור, אילו דברים הוא יכול לכתוב ומה מותר לו לפרסם ומה אסור.

לפני שנציג 5 דגשים שיכולים לעזור בכתיבת סיפור חיים מפורט וכתוב היטב, חשוב להבהיר, שיש גם משמעות לאדם שכותב את הסיפור. כל מי שמעוניין בשירותיו של כותב חיצוני, צריך לבדוק את מידת הניסיון שלו, יכולות, כישרון, זמינות, סגנון, וכמובן עליו לקרוא דברים אחרים שהוא כתב, בשביל ללמוד הן על הכתיבה והן על התוצר הסופי של סגנון העבודה שלו.

5 דגשים שחשוב להבליט

דגש ראשון – להתעסק במהות

אם אנחנו רוצים שהסיפור יהיה מעניין, מושך, מרגש, רצוי מאוד שהכותב יתעסק במהות, ידע לברור את הסיפורים ולא יבחר לספר כל דבר. בלי קשר לשאלה מה אנחנו מוכנים שיכתוב ומה לא, חשוב שהוא ידע לברור בעצמו, מה חשוב ומהותי ומה פחות.

דגש שני – לא לגעת בכל דבר

לכל אחד מאיתנו יש נקודות פחות נעימות בחיים. אם אנחנו רוצים שהזיכרון מבן המשפחה יישאר טוב, מוטב שהסיפור יציג את הסיפורים הנעימים והיפים. לא צריך לעורר שדים ולהזכיר דברים פחות נעימים. לכן חשוב שהכותב לא יגע בכל דבר ולא יכתוב על דברים שיכולים להיות פחות נעימים לקוראים.

דגש שלישי – עם מי הוא יכול לדבר

בעיקרון הכותב אמור לעשות את המחקר, אך אנחנו צריך להפנות אותו אל מקורות שונים. חשוב שאנחנו גם נדגיש בפניו, עם מי נכון לו לדבר ומי עם פחות. רצוי שאנחנו גם נבדוק לפני כן, מי מוכן להתראיין ומי לא.

דגש רביעי – מי הקוראים הפוטנציאליים של הספר

על מנת שלא יווצר מצב שהספר יהיה כתוב באופן שקוראים מסוימים לא יוכלו לקרוא, רצוי להסביר לכותב מי אמור לקרוא אותו וכמובן לאיזו מטרה אנחנו מבקשים לכתוב את הספר.

דגש חמישי – מה ההיקף הרצוי

בשביל שהספר לא יחרוג מכמות עמודים מסוימת ומלוח זמנים שהקצבנו, עלינו לציין בפניו את ההיקף הרצוי של הספר, תוך כמה זמן אנחנו מעוניינים שהוא יהיה מוכן ומה התקציב העומד לרשותנו.

מיהם הכותבים של הגשמה?

אתר "הגשמה" מנסה לתת את הטוב ביותר שנמצא בכל תחום אפשרי, החל מכתבות כלליות על עולם העסקים ועד לדרכי ההגשמה העצמית שלנו בכל תחום שהיינו רוצים לנכס לעצמנו. בואו לקחת חלק מהגשמה. 

פוסטים אחרונים

גלילה לראש העמוד